05 Maart 2019

Fiat Concept Centoventi: elektrische mobiliteit voor iedereen

• Ter gelegenheid van zijn 120-jarig bestaan presenteert Fiat in Genève de Fiat Concept Centoventi, een nieuwe mijlpaal in de geschiedenis van het merk.
• Als merk dat van oudsher mobiliteit voor iedereen hoog in het vaandel heeft staan, biedt Fiat met de Centoventi-conceptcar een betaalbare elektrische mobiliteitsoplossing voor iedereen.
• Betaalbare maar trendsettende mobiliteit zit diep verankerd in het merk-dna, wat ook tot uitdrukking wordt gebracht in het motto 'The ABC of cars. Affordable But Cool'.
• De Fiat Concept Centoventi biedt mensen de mogelijkheid om de ruimte in de auto, de interieurstijl en de accessoires aan te passen op basis hun smaak en behoeftes van dat moment en zo telkens opnieuw een unieke auto te creëren.
• Het modulair accupakket maakt ook voor de aandrijving maatwerk mogelijk: door simpelweg meer accu's te kopen of huren kan de gebruiker het rijbereik van uitbreiden van 100 tot 500 km.
• De Fiat Centoventi is in feite een 'blanco' auto: hij wordt geproduceerd in slechts één kleurstelling die door klanten kan worden gepersonaliseerd met het '4U'-programma dat een keuze biedt uit 4 daken, 4 bumpers, 4 wielsierdeksels en 4 exterieurwrappings.
• Mopar heeft een actieve bijdrage geleverd aan de totstandkoming van de Fiat Concept Centoventi: het FCA-aftersalesmerk voor originele onderdelen & accessoires, customer care en garantie- en onderhoudsservices zal het hele proces van ontwikkeling, productie en levering van accessoires voor de Centoventi verzorgen.
• De Fiat Concept Centoventi onderscheidt zich met typische Fiat stijlelementen die over de hele wereld gelden als een toonbeeld van Italiaans design en creativiteit.

Fiat laat op de internationale autosalon van Genève 2019 zijn conceptauto ' Fiat Concept Centoventi' debuteren als visie van het merk op elektrische mobiliteit voor de massa in de nabije toekomst. Deze gedurfde visie komt rechtstreeks voort uit de 120-jarige historie van het merk, die dan ook de inspiratie bood voor de naam van het prototype: 'Centoventi' is Italiaans voor honderdtwintig. Zonder zijn tradities te verloochenen is Fiat er in die 120 jaar steeds weer opnieuw in geslaagd te breken met het verleden en zijn blik op de toekomst te richten. Zoals in de jaren 50, toen de Fiat 500 een industriële en culturele omwenteling teweegbracht door rigoureus in te gaan tegen alle heersende opvattingen over hoe een auto in elkaar moest zitten en eruit moest zien. Het was een conceptueel en technisch meesterwerk, het eerste echte voorbeeld van betaalbare mobiliteit voor de massa in de automobielgeschiedenis.

Maar zou een soortgelijke revolutie ook voor onze moderne steden voorstelbaar zijn? Het antwoord op die vraag is de Fiat Centoventi, een concept voor uiterst betaalbare elektrische mobiliteit in de nabije toekomst. En ook een van de weinige betaalbare elektrische auto's die een daadwerkelijk bruikbaar rijbereik voor lange ritten buiten de stad biedt. Bij de ontwikkeling ervan heeft Fiat bovendien geput uit zijn rijke ervaring met het bedenken van leuke, inventieve en kosteneffectieve oplossingen, wat heeft geresulteerd in een modulair interieur en een opvallende, karaktervolle styling. Met de Concept Centoventi zet Fiat dan ook een belangrijke stap naar de toekomst, waarin het diep in het merk-dna verankerde streven naar betaalbare maar trendsettende mobiliteit voor iedereen, dat ook verwoord is in het motto 'The ABC of cars. Affordable But Cool', ten volle tot uiting komt.

De Fiat Centoventi in het kort
De Fiat Concept Centoventi is in feite een 'blanco' auto die door de klant telkens opnieuw kan worden ingekleurd en aangekleed al naar gelang zijn voorkeuren en behoeftes van dat moment. Dus niet alleen bij aankoop, maar ook lang daarna. Hij wordt geproduceerd in slechts één kleurstelling, die door klanten kan worden gepersonaliseerd met het '4U'-programma dat een keuze biedt uit 4 daken, 4 bumpers, 4 wielsierdeksels en 4 exterieurwrappings. Net als veel moderne apparaten biedt de Centoventi dus een grote vrijheid om hem naar eigen inzicht aan te passen. Dat kan behalve met kleuren, bekledingsstoffen en dakopties, ook door een keuze te maken uit verschillende beschikbare infotainmentsystemen en zelfs het accupakket. Dit à la carte-karakter van het concept is een van de sterkste punten ervan: eigenaars kunnen hun auto opfrissen op elk moment dat ze dat willen en hoeven niet langer te wachten op nieuwe speciale edities of facelifts. Om ze daarbij nog meer vrijheid te geven, zal direct vanaf de introductie een aanbod van 120 accessoires beschikbaar zijn waarmee zowel een nieuw businessmodel wordt gecreëerd als de aanzet tot het ontstaan van een Centoventi-community wordt gegeven.
De Fiat Concept Centoventi is kortom het resultaat van zowel een ontwerptechnische als een zakelijke uitdaging. Hij belichaamt de functionele benadering waarmee Fiat al 120 jaar auto's bouwt, wat onder andere tot uiting komt in de moderne interpretatie van enkele kenmerkende stijlelementen van de Panda uit de jaren 80. Zijn typisch Italiaanse design is een schoolvoorbeeld van Fiats 'less is more'-filosofie, die inhoudt dat een auto zoveel mogelijk wordt ontdaan van alles wat niet strikt noodzakelijk en onnodig ingewikkeld is ten gunste van meer ruimte voor mensen (More You), meer aandacht voor het milieu en de samenleving (More Care) en meer eigenheid in waarden en uiterlijk (More Fiat). Dankzij het uitspelen van deze drie troefkaarten onderscheidt de Fiat Centoventi zich met een radicaal andere kijk op elektrische mobiliteit, zowel in als buiten de stad. Door optimaal gebruik te maken van de nieuwe mogelijkheden van elektrische aandrijving, weet hij succesvol antwoord te bieden op de steeds grotere uitdagingen op het gebied van verkeersintensiteit, regelgeving en autokosten.


Het Centoventi-concept
Een nieuw businessmodel
Met zijn innovatieve personalisatieconcept dat is ontwikkeld in nauwe samenwerking met Mopar - het FCA-aftersalesmerk voor originele onderdelen & accessoires, customer care en garantie- en onderhoudsservices -, introduceert de Fiat Centoventi ook een nieuw businessmodel. Op zes accessoires na die alleen bij de dealer kunnen worden gemonteerd (bumpers, polycarbonaatdak, exterieurwrappings, Lingotto-instrumentenpaneel, aanvullende accupakketten en achterklep met digitaal display), kunnen de andere 114 specifiek door Mopar ontworpen accessoires ook online worden aangeschaft en door de klant zelf thuis worden geïnstalleerd. Het gaat daarbij bijvoorbeeld om een hifi-systeem, opbergvakken voor het dashboard en de portierpanelen en speciale stoelzittingen. Sommige eenvoudige accessoires, zoals een bekerhouder en een documenthouder, kunnen zelfs met behulp van een 3D-printer worden geprint, door de klant thuis, bij een dealer of bij een gespecialiseerde printshop. Dit nieuwe businessmodel, gebaseerd op e-commerce, vormt een voedingsbodem voor allerlei andere nieuwe ontwikkelingen: zo kan het ruilen of verkopen van deze zelfgemaakte accessoires als collectors items via internet de aanzet vormen tot het ontstaan een nieuwe gemeenschap van Centoventi-fans en liefhebbers van Fiats Italiaanse design in het algemeen.

Inzittendencompartiment met modulaire lay-out, volgens het ‘plug and play'-principe
Modulair, ruim en licht: dat zijn de woorden die het inzittendencompartiment van de Fiat Centoventi-conceptcar het best omschrijven. Het biedt plaats aan maximaal vier personen, met een grote vrijheid om de beschikbare ruimte zelf in te delen. In alles is duidelijk dat bij het ontwerp de mens en de manier waarop die zich verhoudt tot de wereld van vandaag centraal is gesteld.
Geheel in lijn met de filosofie van de auto, zijn verschillende delen van het interieur gecreëerd volgens het ‘plug and play'-principe. Het dashboard bevat bijvoorbeeld kleine gaten waarin allerlei extra componenten met verschillende vormen en functies kunnen worden gemonteerd. Dit gepatenteerde universele bevestigingssysteem doet enigszins denken aan de beroemde Lego-blokken.
Een vergelijkbaar modulair concept is gebruikt voor de portierpanelen, die zijn geïnspireerd op het praktische systeem zoals dat sinds jaar en dag aan de binnenzijde van koelkastdeuren wordt toegepast. Hun vlakke, minimalistische ontwerp stelt de gebruiker in staat ze naar behoefte te voorzien van handige accessoires als opbergvakken, flessenhouders of luidsprekers voor het audiosysteem.
Ook de stoelen onderscheiden zich door hun innovatieve ontwerp. Ze hebben een kaal frame gemaakt van duurzame materialen voorzien van kussens en hoofdsteunen die eenvoudig kunnen worden vervangen door exemplaren met een andere kleur of bekledingsstof. De passagiersstoel kan indien nodig in zijn geheel worden vervangen door een opbergbox of kinderzitje, terwijl de wegklapbare zitting en voorover neerklapbare rugleuning van de achterbank het mogelijk maken een uitzonderlijk grote bagageruimte te creëren.

Innovatieve materialen voor de stoelframes en hoofdsteunen
De Fiat Centoventi verkent nieuwe designperspectieven met zijn materialen en maakt daarbij gebruik van innovatieve technologische oplossingen en unieke productieprocessen. Als typisch voorbeeld van de Italiaanse creativiteit waar Fiat bekend om staat hebben de ontwerpers zich daarvoor deels laten inspireren door trendy alledaagse voorwerpen, zoals sneakers. Deze mode-iconen bij uitstek en zeer hoogwaardige producten stonden model voor de stoelen van de Fiat Centoventi. De frames ervan zijn met de hulp van de industriële topbedrijven vervaardigd van een innovatieve kunststof op basis van polyolefin-harsen en geproduceerd met behulp van een exclusief, gepatenteerd productieproces. Het eindresultaat is een materiaal dat driemaal lichter is dan andere vormbare kunststoffen, zoals schuimstoffen. Bovendien ziet het er aantrekkelijk uit, voelt het zacht aan en is het door-en-door gekleurd, zodat geen externe coating nodig is. Daarnaast is dit innovatieve materiaal anti-bacteriologisch, uv-bestendig en volledig afwasbaar, om nog maar te zwijgen over het feit dat het in een oneindig aantal tinten kan worden ingekleurd, inclusief metaal- en parelmoerachtige kleuren en heldere of verzadigde nuances.
Minstens even innovatief is de 3D-brei-technologie die is gebruikt voor het maken van de bekledingsstoffen voor de rugleuningen en hoofdsteunen uit 100% gerecyclede garens. Deze materialen zijn behalve voor hoogwaardige sportartikelen zoals sneakers of techno-kleding, ook al met succes toegepast voor het creëren van innovatieve, functionele en soepele meubelstoffen. Een bijkomend voordeel van het bijzondere productieproces is dat de breedte van de stofbanen variabel is, waardoor minder onbruikbaar restmateriaal ontstaat.

Nieuw gepatenteerd dashboard en 20-inch 'Lingotto'-instrumentenpaneel
Het eendelige dashboard, dat herinnert aan het beroemde buidelvormige dashboard van de Panda, bevat een uniek door Fiat gepatenteerd kliksysteem voor het bevestigen van allerlei los verkrijgbare attributen. Met accessoires als een beker- of flessenhouder en een handschoenenkastje kan de gebruiker zo de functionaliteit van het dashboard exact aan zijn persoonlijke wensen aanpassen.
Het al even revolutionaire instrumentenpaneel is verkrijgbaar in twee uitvoeringen. De eerste daarvan, specifiek afgestemd op de millenniumgeneratie, maakt van de smartphone het hart van het systeem. In aanvulling op het hoofddisplay van 10 inch kan de bestuurder zijn eigen smartphone of tablet op het dashboard vastklikken om zonder extra kosten gebruik te maken van de navigatie-, muziek- en berichtenfuncties ervan. Het andere, meer traditionele instrumentarium heeft een eigen tweede display en een totale breedte van 20 inch.
Voor mensen die de voorkeur geven aan een traditionele oplossing, is er het 'Lingotto'-instrumentenpaneel. Dit geavanceerde, volledig digitale paneel van 20-inch is ondergebracht in een gestileerde steun die qua vorm doet denken aan Fiats historische Lingotto-fabriek in Turijn. In deze steun zijn de HMI-rijassistentie- en veiligheidsfuncties geïntegreerd, zoals verklikkers voor de richtingaanwijzers en indicatoren voor de dodehoekbewaking, de remsysteemstatus en de laadtoestand van de accu's. Op de achterzijde van het ‘Lingotto'-scherm, dat dus naar de voorruit is gericht, bevindt zich een extra display waarop bijvoorbeeld berichten over autodelen kunnen worden weergegeven.

Slechts één outfit, maar wel aanpasbaar
De Fiat Centoventi verzet de bakens op alle fronten. Om de productie te vereenvoudigen, zal hij slechts leverbaar zijn in een 'blanco'-versie van gecoat plaatstaal. Tegelijkertijd kan zijn kleurstelling echter volledig op individuele wensen worden afgestemd door middel van het nieuwe ‘4U'-programma. Dit programma biedt klanten de keuze uit vier daken, vier bumpers, vier wielsierdeksels en vier exterieurwrappings om, in combinatie met het uitgebreide accessoire-aanbod, hun Fiat Centoventi volstrekt uniek en exclusief maken.
De wrappings hebben een soortgelijk effect als een metallic laklaag, maar zijn anders dan lak eenvoudig te vervangen. Dankzij de typerende rechte en vlakke buitenoppervlakken van de auto kan de klant dit op elk gewenst moment snel, eenvoudig en tegen lage kosten door iedere dealer laten doen.

Innovatieve dakopties voor ‘open' of ‘dicht' rijden
De Fiat Centoventi wordt standaard geleverd met een open dak. Maar omdat de zon niet altijd schijnt, kan dak natuurlijk gewoon worden gesloten. Net als bij andere details, biedt hij ook hier weer een keuze uit diverse opties: een tweekleurige hardtop van polycarbonaat, een canvas softtop, een hardtop met geïntegreerde dakkoffer en zelfs een dak met een innovatief zonnepaneel. Het elektrisch vermogen van 50 watt dat door dit zonnepaneel kan worden opgewekt, houdt de auto koel wanneer hij geparkeerd staat en voorziet het digitale display in de achterklep van stroom.

Digitaal display in de achterklep
De grote achterklep van de Fiat Concept Centoventi bevat een innovatief digitaal display dat het concept van connectiviteit in de auto overstijgt door het bieden van échte socialmediafunctionaliteit, zoals het delen van berichten met de buitenwereld. Terwijl de auto rijdt, toont het display om voor de hand liggende redenen van veiligheid alleen het Fiat-logo. Maar wanneer de auto stilstaat, kan de bestuurder overschakelen naar de 'Messenger'-modus. In die stand kan het display niet alleen worden gebruikt voor het delen van persoonlijke berichten, maar ook als digitaal 'reclamebord', dat kan worden verhuurd aan adverteerders om bijvoorbeeld de parkeerkosten terug te verdienen.

Een moderne interpretatie van typische Fiat-stijlelementen
De Fiat Centoventi-conceptcar straalt in elk opzicht zijn Fiat-afkomst uit. Dat komt misschien nog wel het meest tot uiting in leuke en functionele details als de minimalistische, retro-futuristische scharnieren en sloten, het nieuwe multifunctionele dashboard dat doet denken aan het befaamde 'buideldashboard' van de Panda, de dunne stoelrugleuningen en de gekleurde wieldeksels die zijn vervaardigd van de meest innovatieve materialen die hiervoor momenteel in de auto-industrie beschikbaar zijn. Ook bijzonder origineel maar toch herkenbaar is de frontgrille, waarvan de gebruikelijke verticale koelsleuven zijn vervangen door de indicator-leds van de acculader.
Maar afgezien van deze details komt de Fiat-identiteit ook tot uiting in de totale look van de auto. Het eenvoudige, ongecompliceerde design van de Centoventi onderscheidt zich door compacte proporties die één robuust geheel vormen, met afmetingen die geen stukje ruimte onbenut laten. Zo lijkt het grote blok van het inzittendencompartiment als het ware te rusten op het blok eronder, gescheiden door een kort raakvlak met de motorkap en een rechte taillelijn die het tweevolume-ontwerp benadrukt. De indruk van robuustheid wordt verder versterkt door de brede stootstrips op de portieren die zijn vervaardigd van een nieuw soort schuimrubber dat dankzij zijn elastische eigenschappen nagenoeg ongevoelig is voor krassen en deuken. Ook de 3D-structuur van dit materiaal draagt bij aan het gevoel van bescherming en veiligheid dat de auto uitstraalt.

Modulair accupakket met een rijbereik tot 500 km
Ook op het gebied van zijn elektrische aandrijfsysteem biedt de Fiat Centoventi een grote vrijheid om hem aan individuele behoeftes aan te passen: de modulaire opbouw van het accupakket staat garant voor maximale flexibiliteit in gebruik. Standaard heeft de auto een accupakket dat goed is voor een rijbereik van 100 km. Wanneer een grotere actieradius nodig is, kunnen tot maximaal drie extra accu's met een extra bereik van 100 km elk worden aangeschaft of gehuurd. Deze extra accu's worden bij een servicewerkplaats onder de vloer van de auto geïnstalleerd. Een speciale rail vergemakkelijkt het plaatsen en aansluiten van de accu's, evenals het loskoppelen en verwijderen ervan. Verder is er nog plaats voor een extra accu onder de stoel . Deze accu kan door de gebruiker zelf worden geplaatst en verwijderd om hem thuis of in de garage op te laden, net als bij een moderne e-bike. Hiermee kan het totale rijbereik worden uitgebreid tot een maximum van 500 kilometer.
Doordat de accu's onder massazwaartepunt van de auto zijn geplaatst, blijven de gewichtsverdeling en rijeigenschappen van de auto hetzelfde ongeacht het aantal geïnstalleerd accu's. Het remsysteem is standaard berekend op de aanwezigheid van het maximum aantal accu's.
De oplaadaansluiting bevindt zich aan de onderzijde van de voorruit. Dankzij de centrale positie maakt het niet uit of het oplaadpunt zich links of rechts van de auto bevindt, terwijl de aanwezigheid van een ingebouwde kabelhaspel een speciale opbergplek voor de laadkabel in de kofferbak overbodig maakt. De oplaadaansluiting licht op in het donker en kan worden gebruikt als zaklamp en voorruitontdooier. Het is zelfs mogelijk de auto als oplaadhub te gebruiken voor energiedelen met meerdere auto's.

Perfect voor zakelijk gebruik en autodelen
Onder andere dankzij de modulaire accupakketten is de Centoventi de goedkoopste elektrische auto in het B-segment. Daarnaast is hij bijzonder gemakkelijk schoon te maken en onderscheidt hij zich door lage reparatiekosten bij kleine schades. In combinatie met de lage onderhoudskosten zorgt dat voor bijzonder lage totale autokosten (TCO), wat hem bijzonder aantrekkelijk maakt voor wagenparken van grote bedrijven en organisaties. En als uitblinker in alle aspecten van stedelijke mobiliteit is de Fiat Concept Centoventi natuurlijk ook bij uitstek geschikt als deelauto.

Belangrijkste technische gegevens van de Fiat Concept Centoventi
• Lengte: 3680 mm
• Hoogte: 1527 mm
• Breedte: 1740 mm (1846 mm over buitenspiegels)
• Wielbasis: 2430 mm
• Overbouw voor: 658 mm
• Overbouw achter: 592 mm

Turijn, 5 maart 2019

 

 

 

laatste video's

geavanceerd zoeken

Zoek...

Van
Aan
Zoek

Afbeeldingen


Download

Gerelateerde afbeeldingen


Bijlagen